Seo

نرخ كليك چيست؟

نرخ كليك يا CTR چيست ؟

CTR-Click through Rate : عبارت است از نسبت تعداد افرادي كه در مقابل ميزان نمايش سايت شما در نتايج جست و جو روي آن كليك كرده اند و وارد سايت شما شده اند.

عقايد مختلفي درباره اينكه نرخ كليك يك سايت در گوگل و ساير موتورهاي جستجو بر روي رتبه سايت در آن موتور جستجو، تاثير مي گذارد وجود دارد. در اين مقاله سعي داريم برخي از اين باورها را بررسي و درستي يا نادرستي آنها را مشخص كنيم.

برخي ها معتقدند كه CTR يكي از عوامل رتبه بندي است، برخي بر اين باور پافشاري دارند كه CTR بخشي از پروسه يادگيري ماشين است كه به ربات هاي گوگل كمك مي كند كيفيت صفحات و سايت ها را بررسي كند. گروهي نيز بر اين باور هستند كه نرخ كليك در تمام اين موارد تاثير گذار بوده و مزاياي متعدد ديگري نيز دارد.

 

بررسي كاملي بر روي CTR و اهميت آن در رتبه سايت

نرخ كليك يا CTR چيست؟

CTR يا نرخ كليك مخفف سه‌كلمه‌اي Click Through Rate است در حقيقت به ميزان تعامل و عكس‌العمل مثبتي كه از سوي كاربران دريافت مي‌كنيد گفته مي‌شود؛ به‌عبارت‌ديگر به تعداد كليك‌هاي كه كاربران بر روي تبليغات يا هر چيزي كه مربوط به سايت شما باشد گفته مي‌شود.

تعداد نمايش صفحه شما به كاربران (impression) تقسيم‌بر تعداد كليك آن‌ها بر روي لينك شمارا CTR مي‌گوييم.براي مثال اگر شما ۲۰۰ نمايش داشته باشيد و تنها 10 نفر بر روي سايت شما كليك كنند، نرخ كليك شما تنها 5 درصد است!

محاسبه نرخ كليك

ميزان نرخ كليك يا CTR براي هر كلمه كليدي و هر صفحه متفاوت است. براي مثال امكان دارد نرخ كليك شما براي آموزش سئو 12 درصد باشد ولي براي عبارت آموزش سئو حرفه‌اي 19 درصد باشد و هر دو اين عبارت‌ها به يك صفحه منتهي شوند؛ و نيز يك عدد CTR ميانگين براي هر صفحه از سايت شما برآورد مي‌شود كه ميانگين نرخ كليك تمام عبارتي است با جستجوي آن‌ها صفحه شما در نتايج جستجو نمايش داده مي‌شوند.

Impression چيست؟

Impression به معناي حضور شما در صفحه نتايج جستجو است. هر زمان كه يك كاربر كلماتي را در گوگل جستجو مي‌كند براي تمام موجود در صفحه يك Impression ثبت خواهد شد. ولو اگر شما در باكس‌هاي ويژه مانند نمايش نقشه يا نمايش تصاوير هم حضورداشته باشيد يك Impression نيز براي شما ثبت مي‌شود.
چنانچه شما در انتهاي صفحه دوم نتايج گوگل حضورداشته باشيد ولي كاربر به اين صفحه ملاحظه ننمايد براي شما Impression ثبت خواهد شد ولي اگر كاربر وارد صفحه دوم شود حتي اگر به پايين صفحه مراجعه نكند كه نتيجه شمارا مشاهده كند براي شما Impression ثبت مي‌شود.

تبليغات درون متني/

اگر تمايل داريد براي شركت خود اقدام به طراحي سايت كنيد پيشنهاد مي كنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت طراحي سايت شركتي و طراحي سايت فروشگاهي را مطالعه كنيد. من به شما پيشنهاد مي كنم خدمات طراحي سايت پيام آوا را براي اين كار نگاه كنيد. شركت پيام آوا بهترين و با كيفيت ترين خدمات طراحي سايت را در قالب طراحي سايت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه مي كند.

تبليغات درون متني

نرخ كليك يا CTR ميانگين بر پايه رتبه‌بندي گوگل

به‌طور ميانگين هر رتبه در نتايج گوگل درصد معيني از كليك كاربران را به خود اختصاص مي‌دهد. بيشترين نرخ كليك معمولاً مربوط به رتبه يك گوگل است كه در حال حاضر در دسكتاپ 34.87 درصد و در موبايل 27.89 درصد است. دقت كنيد كه اين‌يك عدد متوسط جهاني است يعني براي تمام عبارات و سايت‌ها. درنتيجه ممكن است شما رتبه يك گوگل باشيد ولي نرخ كليك شما بيش از ۸۰ درصد و يا حتي كمتر از ۲۰ درصد باشد.

نمودار زير عدد ميانگين نرخ كليك يا CTR براي رتبه‌بندي نتايج گوگل را در جولاي 2018 و در دو نسخه موبايل و دسكتاپ نمايش مي‌دهد. همان‌طور كه در نمودار مشخص است رتبه ۱ گوگل درمجموع به‌اندازه رتبه‌هاي ۲، ۳، ۴ و ۵ بازديدكننده جذب مي‌كند و همين امر اهميت كسب رتبه يك گوگل را نمايش مي‌دهد.

نقش CTR در الگوريتم هاي موتورهاي جستجو

1-   بهينه سازي سايت براي موتورهاي جستجو با كمك نرخ كليك CTR

براي اينكه درك درستي از نحوه و ميزان تاثير نرخ كليك بر روي موتورهاي جستجو داشته باشيد بهتر است كه نحوه عملكرد نرخ كليك را كمي بيشتر بررسي كنيم:

در تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام شده است، مشخص شد كه الگوريتم هاي گوگل براي تعيين رتبه سايت هايي كه در صفحه اول قرار داده مي شود به ميزان نرخ كليك وابسته هستند. ولي شواهد به دست آمده حاكي است كه سيستم يادگيري ماشين هم چنان از عوامل ديگري نيز براي تشخيص ميزان ارتباط اين لينك ها با كلمه كليدي جستجو شده استفاده مي كند. به عبارت ديگر بالا بودن نرخ كليك يك سايت در گوگل به تنهايي به معناي اعتبار بالاتر آن صفحه نزد گوگل نخواهد شد.

نكته ديگري كه در تحقيقات مشخص شده اين است كه گوگل كليك هاي تقلبي را از كليك هاي واقعي تشخيص ميدهد. يعني آنكه شما نمي توانيد خودتان روي لينك سايت خود كليك كنيد و انتظار داشته باشيد كه اينكار به بهبود رتبه سايت شما منجر شود.

2- سنجش نرخ كليك به عنوان يك بازخورد از سوي مخاطب

در سال 2005 تحقيقاتي منتشر شد كه به عدم قابل اعتماد بودن اطلاعات بدست آمده از ميزان CTR مي پرداخت. در اين تحقيقات مشخص شد كه كاربران تنها به ميزان ارتباط لينك ها و كلمات كليدي خود توجه نمي كنند. بلكه كليك كاربران ممكن است از روي قضاوت ظاهر لينك باشد. مثلاً تفاوت بين سايت هاي داراي www و فاقد آن و تفاوت ميزان كليك دريافتي اين دو نوع سايت، خود گواه بر اين موضوع است. بنابراين تنها به دليل بالا بودن نرخ كليك يك سايت در صفحه نتايج گوگل نمي توان گفت كه سايت مد نظر با عبارت جستجو شده كاربران ارتباط بيشتري دارد. ولي اگر براي سنجش ارتباط ميان كلمات كليدي و ميزان كليك كاربران يك ميانگين از كل كاربران را ماخذ قرار دهيم به وضوح اين ارتباط را مشاهده خواهيم كرد. به اين ترتيب شايد نتوان گفت كه هر كليك كاربران به معني اعتبار يك صفحه است. ولي ميانگين بالاي كليك كاربران روي يك سايت به معني اعتبار آن از نظر ارتباط با كلمه كليدي جستجو شده مي باشد.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تبليغات ميان متني

براي خريد محصولات تخصصي نياز داريد كه از يك مرجع كاملا متخصص مشاوره بگيريد. هموطنان ايراني مي توانند انواع جك برقي و قيمت جك برقي را در سايت  قائم الكترونيك دنبال كنند. / انواع دوربين مداربسته و نماترموود و تجهيزات شبكه را نيز ديگر محصولات شركت قائم است.

همچنين مي توانيد كركره برقي و قيمت كركره برقي را در وبسايت قائم الكترونيك و از كارشناسان اين شركت استعلام كنيد. ما 24 ساعت شبانه روز آماده خدمت به شما عزيزان هستيم.

تبليغات ميان متني

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

همچنين تحقيقات انجام شده نشان ميدهد كه كاربران، يا نتايج صفحات جستجو را از بالا به پايين پردازش كرده و بر روي سايت هايي كه رتبه بيشتري دارند، بيشتر كليك مي كنند و يا آنكه عناصري مانند متا تگ عنوان و متا تگ توضيحات بر ميزان كليك كاربران اثر گذاشته و كاربران بر روي لينكي هايي كه جذابيت بيشتري براي آنها دارد بيشتر كليك مي كنند.  

بايد توجه داشت كه رتبه سايت ها به شدت تحت تاثير الگوريتم هايي با قابليت يادگيري ماشيني قرار دارند و الگوريتم هاي گوگل براي تعيين ميزان ارتباط صفحه به كلمه جستجو شده عناصر مختلفي از جمله نرخ كليك را بررسي و تحليل خواهند كرد.

نتايج اين تحقيقات:

نتايج تحقيقات نشان داد كه كليك كاربران بر اساس ميزان ارتباط كلمات كليدي با لينك كليك شده، بوده است. اما تعيين اين ميزان ارتباط توسط كاربران مختلف متفاوت است و كاربران بر اساس رتبه، عنوان لينك، توضيحات لينك، ظاهر لينك در صفحه نتايج جستجو، براي كليك كردن بر روي آن تصميم گيري مي كنند و اين امر باعث مي شود كه سخت تر بتوان نتيجه گرفت كه: هرچه سايتي با كلمه كليدي كاربر ارتباط بيشتري داشته باشد كليك بيشتري دريافت خواهد كرد.

اما اگر تمام داده هاي حاصل از كليك كاربران را گرداوري و بر اساس ميانگين آنها بخواهيم تفسيري ارائه بدهيم به ارتباط ميان كليك و كيفيت سايت مقصد خواهيم رسيد.

تحقيقات انجام شده ثابت كرده است كه سايت هاي اسپم در جذب مخاطب نا موفق هستند و سايت هايي كليك بيشتري دريافت مي كنند كه واقعاً محتواي با كيفيتي در اختيار كاربران قرار مي دهند.

3-  يادگيري ماشين و شبيه سازي CTR

نرخ كليك چه زماني به ما اطلاعات ارزشمند ارائه ميدهد و چه زماني داده هاي ناشي از آن غير قابل استناد است:

تحقيقات انجام شده نشان مي دهد كه اگر بجاي تحليل رفتار واقعي افراد، يك مدل سازي از اين رفتار انجام شود، نتايج بدست آمده از داده هاي گرداوري شده از نرخ كليك CTR بيشتر قابل استناد خواهند بود. در اين تحقيقات اشاره شده است كه ماشين ها ميتوانند يادگيري گسترش يافته داشته باشند، يعني مانند يك بچه ابتدا مزاياي آتش را درك كرده و در گام بعدي با خطرات آن آشنا شوند.

براي انجام اين تحقيقات بايد هم نحوه تعامل واقعي كاربران با نتايج جستجو و هم شبيه سازي اين رفتار را مورد بررسي و تحليل قرار داد.

استفاده از شبيه سازي رفتار كاربران براي گسترش يادگيري ماشين، كارايي بسياري دارد و اشكال آن هم در خود شبيه سازي بودن اين رفتار است. اما حتي با در نظر گرفتن اين موضوع، همچنان استفاده از اين روش با توجه به امكان انجام آزمايشات مكرر و فراوان و بررسي حالات مختلف رفتار كاربران، داراي ارزش بالايي براي الگوريتم هاي هوش مصنوعي است. اين روش امكان بررسي پارامتر هاي مختلف در رفتار كاربر را مقدور ساخته است. استفاده از اين تكنيك به ماشين كمك ميكند كه هنگام برخورد با داده هايي متناقض به درستي عمل كرده و تصميمات درستي اتخاذ كند.

موتورهاي جستجو براي ارائه بهترين نتايج ابتدا به ماشين ياد ميدهد كه چگونه از رفتار كاربران هنگام كليك بر روي لينك هاي مختلف، ارتباط سايت كليك شده با كلمه جستجو شده را استنتاج كنند و سپس بجاي آنكه داده هاي حاصل از كليك واقعي كاربران را در اختيار ربات قرار دهند از داده هاي شبيه سازي رفتار كاربران استفاده مي كنند.

4- هدف كاربر و CTR در سال 2018

تحقيقات نشان مي دهد كه اهداف كاربر و يا آنچه كه موجب رضايت كاربر از نتايج ارائه شده به او مي شود، بر روي نحوه نمايش لينك ها در صفحات نتايج جستجوي گوگل موثر است. اين به اين معنا است كه موتورهاي جستجو علاوه بر سنجش ميزان كليك CTR، نرخ پرش سايت را نيز براي تعيين رتبه سايت در نظر مي گيرند. به اين ترتيب سايت هايي رتبه بهتري بدست مي آورند كه كاربران از مشاهده آنها در صفحه نتايج جستجو بيشترين رضايت خاطر را داشته باشند.

اين موضوع باعث ميشود كه جايگاه سايت ها در صفحات جستجو شناوري بيشتري داشته باشد. زيرا كه آنچه هدف يك كاربر است با هدف كاربر ديگر متفاوت است و گوگل تلاش مي كند كه به هر كاربر سايتي را نشان دهد كه مورد تقاضاي اوست.

شناوري در صفحه نتايج جستجو

هر كاربري از كلمه كليدي جستجو شده خود هدفي در پيش دارد. اين اهداف ممكن است بسيار با يك ديگر متفاوت باشد. موتورهاي جستجو سعي دارند كه اهداف كاربران را پيش بيني و براساس آن بهترين نتايج را ارائه دهند. اگر موتور جستجو صرفاً براساس ميزان كليك به سايت رتبه بدهد. سايت هاي نمايش داده شده ممكن است بالاترين ارتباط با كلمه كليدي مد نظر كاربر را نداشته باشند و اين امر باعث شده است تا عواملي مانند نرخ پرش نيز در تعيين رتبه صفحات موثر باشد. تا نتايج نمايش داده شده براي دسته وسيع تري از كاربران رضايت بخش باشد.

درواقع موتورهاي جستجو بهترين نتيجه را براي غالب كاربران به نمايش مي گذارند و سايت ها و اطلاعاتي كه از نظر اغلب كاربران مفيد است رتبه بهتري مي يابند و اين امر ممكن است به اين معني باشد كه افرادي كه سليقه خاصي دارند، سخت تر مي توانند در گوگل به نتيجه دلخواه خود برسند.

سخن پاياني

بازاريابي و تبليغات به ركن اساسي جامعه امروز ما تبديل شده است. سئو و بهينه سازي سايت براي موتورهاي جست و جو و همچنين تبليغات گوگل ادوردز از جمله مهمترين روش ها براي بيشتر ديده شدن سايت شما به حساب مي آيد. شركت پيام آوا خدمات طراحي سايت تهران و سئو را با مناسب ترين قيمت به شما ارائه مي دهد.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۵۶:۵۲ توسط:پدرام موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :