Seo

7 كليد ارتقا ي هوش احساسي

كتاب ها و مقالات بسياري به ارتباط بين هوش احساسي افراد و ميزان موفقيت آن ها پرداخته اند. كاركنان شاداب شركت هاي موفق را به وجود مي آورند.هوش احساسي مجموعه مهارت هايي شامل حس عام و كلي تا حساسيت هاي خاص است كه توانايي شما براي درك خودتان، مديريت ارتباطات و تطابق با شرايط مختلف را افزايش مي دهد. آيا روشي براي ارزيابي هوش احساسي در سطح سازماني وجود دارد؟ مطمئنا وجود دارد.

 

 

وقتي مديران تجربه شخصي كارمندان را درنظر مي گيرند، هوش احساسي بالاي شركتشان را نشان مي دهند. مثلا اينكه كارمندان نسبت به كار خود، تيم مديريتي خود و روند كسب و كار چه احساسي دارند و راجع به آن چگونه مي انديشند. هرچه هوش احساسي سازمان بيشتر شود، سودآوري بيشتر مي شود. امروزه تعداد زناني كه كار مي كنند به تعداد مردان نزديك شده است. نيروي كار نيز رفته رفته سالخورده مي شود. بسياري از والدين شاغل زمان كافي براي گذراندن وقت با فرزندان خود در اختيار ندارند. شركت ها بايد روش مواجهه با اين موارد و ساير واقعيت هاي در حال تغيير” را ياد بگيرند. آن ها بايد با كارمندان خود، برخوردي عادلانه داشته باشند، آنان را به رسميت بشناسند و محيط كار لذت بخش و دوستانه اي ايجاد كنند.اگر به عنوان مدير نسبت به كار خود باانگيزه و پرشور باشيد، كارمندانتان به اين موضوع پي مي برند. مديريت با نمونه بودن خودتان براي كارمندان، هنوز هم يكي از بهترين روش هاي ايجاد انگيزه در افراد است. اغلب سرپرستاني كه در ارزيابي هوش احساسي، امتيازات بالايي به دست مي آورند، به فوايد مثبت بهبود مداوم فردي ايمان دارند و همواره فرصت هايي ايجاد مي كنند تا كاركنان به يادگيري بپردازند.

هفت كليد زير در ايجاد سازماني با هوش احساسي به شما كمك مي كنند:

كليد ۱: افراد توانمندي استخدام كنيد كه به كار خود عشق مي ورزند و روش هاي پيشرفت را به آن ها نشان دهيد.

آيا عشق ورزيدن به كارتان، شما را به عضو بهتري در تيم تبديل مي كند؟ تحقيقات مختلف از جمله يك مطالعه ۸ ساله نشان مي دهد رضايت كاركنان و نوع احساس آن ها نسبت به ميزان حقوق دريافتي و امنيت شغلي، مسقيما بر سودآوري شركت اثر مي گذارد. سازمان هايي كه نظرات كارمندان را در تصميمات كسب و كار لحاظ مي كنند، سود مالي پايداري دارند. عناصر رضايت و پاداش شغلي، انعطاف برنامه كار، ارتباطات در محيط كار و فرصت هاي پيشرفت، همه در تعهد احساسي كارمندان به شركت نقش دارند. رفتار منفي مديران يا همكاران مي تواند احساس شادماني فرد از كار خود را از بين ببرد. محيطي ايجاد كنيد كه كارمندان بتوانند در مورد آرزوهاي شغلي خود آزادانه با سرپرستان خود گفتگو كنند. همواره فرصت هايي براي يادگيري ايجاد كنيد. حتي شركت هاي كوچك تر مي توانند با ارائه مسئوليت هاي خاص، اختيارات بيشتر و افزايش حقوق، اشتياق يك كارمند به پيشرفت را ارضا كنند. عملكردها را مرتبا ارزيابي كنيد تا هركس همواره در جاي خود باشد. در حالت ايده آل، همه كارمندان بيانيه ماموريت شركت را مي دانند. با اين وجود، اگر كاري كه افراد شما انجام مي دهند، كاملا ترغيب كننده و لذت بخش نيست، براي پر بار تر كردن زندگي شغلي آن ها روش هاي ديگري بيابيد. براي مثال، شركت شما مي تواند دليلي بيابد و كاركنان را تشويق كند تا با انجام كار داوطلبانه همراه با حقوق در روزهاي خاص، با جامعه ارتباط برقرار كنند.

article_image_one_166.jpg

كليد ۲: تيم هايي قدرتمند با اهدافي مشترك و پايدار بسازيد.

سازمان ها ديگر نمي توانند انتظار داشته باشند يك يا دو متخصص حرفه اي همه كارهاي آن ها را انجام دهند. شركت ها هر روز بيشتر و بيشتر براي دستيابي به اهداف خود بر تلاش هاي تيمي تكيه مي كنند. بنابراين، ايجاد ارتباطات سازنده به نفع شركت شماست. به كارمندان خود نحوه سهيم شدن در موفقيت شركت را نشان دهيد. آن ها را در موفقيت پروژه ها سهيم كنيد و به آن ها انگيزه دهيد تا نهايت تلاش خود را انجام دهند. با پرسيدن ميزان بهره وري كارمندان از آن ها و نظر آن ها نسبت به كارايي كل تيم، موفقيت تيم را تحليل كنيد. آيا بعضي افراد براي بيان احساسات و عقايد خود معذب هستند؟ رهبران گروه بايد روش هايي بيابند تا همه شركت كنندگان در بحث مشاركت كنند و مباحثات و مكالمات آزاد را تشويق كنند. نحوه هم سويي اهداف فردي كاركنان با تلاش هاي تيم را مشخص كنيد. قوانيني وضع كنيد تامشكلات مربوط به مكالمات و اختلاف نظرها حل شوند.

طراحي سايت طراحي سايت  طراحي سايت طراحي سايت طراحي سايت طراحي سايت

كليد ۳: كارهاي بيش از اندازه (يا كمتر از حد معمول) به افراد واگذار نكنيد.

واگذاري مقادير مناسب كار به كارمندان بسيار حياتي است. مسئوليت هاي غير واقع گرايانه، ميزان استرس آن ها را افزايش مي دهد. در نتيجه، ممكن است اشتباهات بيشتري مرتكب شوند و با مديران و همكاران خود رفتار خصومت آميزي داشته باشند. كار بيش از حد با تحميل هزينه هاي درماني و غيبت هاي زياد بر سازمان شما اثر مي گذارد. اين موضوع باعث مي شود كارمندان علاقه اي به پيشرفت نداشته باشند و بهترين افراد شما خسته و بي انگيزه شوند. اغلب، تصور كارمند از ميزان كار قابل انجام، متفاوت از تصور مدير است. در حقيقت، بسياري از كارمندان متخصص” كه مهارت هاي تخصصي و تحصيلات بالاتري دارند، احساس مي كنند نمي توانند از عهده توقعات شغلي خود برآيند. اين روند نشان مي دهد كه ممكن است شركت ها انتظارات نامعقولي از اين متخصصان داشته باشند. و بر خلاف تصور شما، كارمندان شركت هاي بزرگ نسبت به كاركنان كسب و كارهاي متوسط يا كوچك، براي انجام كارهاي خود با مشكلات بيشتري دست به گريبان هستند.جيم بالسيلي مدير ارشد اجرايي شركتي كه بلك بري را طراحي كرد مي گويد: تكنولوژي به متخصصان اين امكان را مي دهد كه زمان بيشتري را در خانه بگذرانند. با اين وجود، طرفداران پروژه خانواده و كار، كه يك گروه تحقيقاتي هستند و اثرات كار بر زندگي خانوادگي را بررسي مي كنند، بر اين باورند كه تلفن همراه، ايميل، زنگ هاي هشدار دهنده و ساير وسايل، مرزهاي بين ساعات كار و ساعات استراحت در خانه را از بين برده اند. با مذاكره در مورد برنامه ها و مهلت هاي مناسب و عادلانه، از غرق كردن كارمندان در حجم انبوهي از كارها اجتناب كنيد .براي دوره هاي زماني شلوغ و پركار ، كارمنداني موقتي استخدام كنيد. برنامه هايي انعطاف پذير داشته باشيد تا به افراد در ايجاد تعادل ميان زندگي و كارشان كمك كند.

كليد ۴: به افراد عادلانه پاداش دهيد

كارمندان شما مي دانند همكارانشان چه كاري انجام مي دهند و درآمد افرادي با شغل هاي مشابه شغل آن هاچقدر است. افراد به دريافت پاداش عادلانه اهميت بيشتري مي دهند تا به اينكه در كل حقوقشان چقدر است. تصوري كه كارمندان از ميزان دستمزد خود دارند، احساسات آن ها درباره سرپرستان را شكل مي دهد، بر ميزان توجه و حضور آن ها تاثير مي گذارد و ميزان تعهد آن ها به شغل و شركت را مشخص مي كند. ساير جنبه هاي پاداش مثل مزايا، انعطاف پذيري، فرصت هاي يادگيري و ساير موارد تشويقي نيز بر عملكرد كاركنان تاثير مي گذارد. با بررسي بي طرفانه عملكردها، دستمزدها را افزايش دهيد تا كارمندان بدانند قدردان آن ها هستيد و به اهداف خود دست يافته اند. در غير اينصورت، آن ها به پرداخت ها (دستمزد و پاداش)به عنوان تنها معيار عملكرد خود نگاه مي كنند. پاداش هارا با دستاوردهاي آن ها متناسب كنيد.

كليد ۵: اطمينان حاصل كنيد مديران توانايي مديريت دارند.

مهم ترين دليل افرادي كه كار خود را ترك مي كنند، نارضايتي از رئيس است، بنابراين، مديران مي توانند با افزايش هوش احساسي، نرخ جابجايي در شركت را كاهش دهند. درواقع، هرچه نقش مديريتي يك فرد پررنگ تر باشد، مهارت هوش احساسي او براي شكل دهي فرهنگ سازماني مهم تر است. وقتي كارمندان مي بينند به راحتي به مديران خود دسترسي دارند، اعتمادشان بيشتر مي شود و به مذاكرات آزادانه علاقمندتر مي شوند. با استفاده از روش هاي منسوخ مديريتي دستور و كنترل افراد را با خود بيگانه نكنيد، به جاي آن، به دنبال رهبري نظارتي باشيد. احساسات خود را بشناسيد، بهترين قابليت ها و محدوديت هاي خود را تشخيص دهيد و ياد بگيريد چگونه به موارد مختلف كارمندان بپردازيد. اگر مي خواهيد درباره ادراك كارمندان از خودتان مطالبي بدانيد، از فرد سومي كه كاملا بي طرف است بخواهيد با آن ها جلسه اي بگذارد. شخص تسهيل گر بايد در مكالمات بر مواردي تمركز كند كه كاركنان مي خواهند متوقف شود، آغاز شود يا ادامه يابد.

كليد ۶: با مردم با احترام رفتار كرده و استعدادهاي منحصر به فرد آن ها را تقويت كنيد.

تبعيض در سازمان مي تواند به بهره وري، شهرت و سود شركت صدمه بزند. در سال هاي اخير، كسب و كارها مقادير عظيمي پول را بر سر شكايات انجام شده از تبعيض ها از دست داده اند. تنوع افراد مي تواند اثري قوي بر تيم بگذارد و عملكرد كلي را بهبود ببخشد. از طرف ديگر، بعضي مطالعات نشان مي دهند كه اين موضوع مي تواند يكپارچگي را كه عنصري حياتي در موفقيت شركت به حساب مي آيد، كاهش دهد. با اين وجود، با كمك به اعضاء در ايجاد و گسترش همدلي كه مهارتي احساسي است و افراد را قادر مي سازد تا نسبت به تنوعات فرهنگي حساسيت بيشتري نشان دهند، مي توانيد انسجام و همبستگي را در هر تيمي افزايش دهيد. ياد بگيريد در محل كار خود به تفاوت ها احترام بگذاريد. به ياد داشته باشيد كه با وجود سابقه متفاوت، شما و همكارانتان منافع مشتركي داريد. همه شما مي خواهيد با افرادي كار كنيد كه براي كارتان ارزش قائلند و مي خواهيد يك فرهنگ كاري ايجاد كنيد كه ارتباطات مثبت و مهم تر از همه برخورد عادلانه را تقويت كند. يك سياست بدون تبعيضي در شركت خود بكار گيريد تا نشان دهيد سازمان شما براي تنوع و تفاوت ها ارزش قائل است.

كليد ۷: فعالانه پاسخگو باشيد…تا در قلب و فكر افرادتان جاي داشته باشيد.

شركت ها هر ساله مبالغ بيشتر و بيشتري صرف آموزش كارمندان مي كنند. رهبران شركت ها مي دانند ايجاد فرصت هايي براي آموزش مرتبط با مشاغل، عملكرد كلي كسب و كار را بهبود مي بخشد. تعداد سازمان هاي يادگيرنده” در حال افزايش است. مديران اجرايي افراد را تشويق مي كنند تا به روش هاي جديد حل مشكلات بينديشند و عملكرد و سازگاري خود را ارتقا دهند. اين سازمان هاي يادگيرنده افراد را ترغيب مي كنند به دنبال مدل هاي ذهني” خاص يا افكار مشخصي درباره چگونگي موضوعات باشند. كاركناني كه به چنين درجه اي از خود آگاهي مي رسند، اغلب مهارت هاي احساسي خود را نيز ارتقا مي دهند. يكپارچگي از سطوح عالي سازمان آغاز مي شود، بنابراين، مديران بايد اصول شركت را رعايت كنند. تلاش هاي كارمندان خود را به اهداف شركت پيوند دهيد، چارت پيشرفت شركت به سوي اهداف را، طراحي كرده و مثبت گرايي را تشويق كنيد.

طراحي سايت طراحي سايت  طراحي سايت طراحي سايت طراحي سايت طراحي سايت

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۰۶:۵۱ توسط:پدرام موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :